ferences logo

Vizitáció a Szentföldön – Várnai Jakab naplója

15. rész

2016. január (II.): Szíria

Damaszkuszban egy mobilhálózat azonnal átvett, úgyhogy ízlelgetem az izgalmas lehetőséget, hogy innen küldhetek sms-eket. Délután Raimondo körülvisz a házban. Deir el-Kabir, a „Nagy Kolostor”, valóban szép nagy épület, az egykor erős szíriai ferences jelenlét tanúja. Nevezik a közeli kapuról is Báb Túmá kolostornak. Itt hagyományosan mindig spanyolok voltak, és az ő számuk mára nagyon megfogyatkozott. Ma három ferences van, mind szírek. A templomban meglátogatjuk a tiroli Engelbert Kolland és hét spanyol vértanútársa sírját. Ők az 1860-as polgárháborús zavargások áldozatai. A tetőről körbenézünk a hatalmas ősi város fölött. Erős szél fúj, gyönyörű tiszta időt csinált, szépen látjuk a hegyeket a várostól északra.  
        Raimondo hirtelen ötlete: menjünk most be megnézni az Omájjád-mecsetet, utána már nem nagyon lesz idő. Beszélgetni sötétedés után is lehet. Remek gondolat! Irány a Nagymecset: 705-ig keresztény templom, a hagyomány szerint Keresztelő Szent János fejereklyéje volt itt. Gyönyörű mozaikok, oszlopfők, nagyszerű belső tér. Utána van még idő egy körsétára a széles bazársoron. Jeruzsálemből már volt fogalmam egy keleti óvárosról, de ez itt annak tízszerese.

          Simon Herro atyával az Omájjád mecset tövében, Damaszkuszban.

Szokom az élet feltételeit. Este elmegy az áram, hideg a szoba, sapkában alszom. Éjjel háromkor megjött az áram, beindul a fűtőtest. Mondják, hogy itt a szenvedés a nép számára a mindennapok elviselése: elmegy a víz, az áram, egyre magasabbak az árak. Időnként saját árammal megyünk, generátorról, ilyenkor nem illik bekapcsolni a fűtőtestet. Mindenhol vannak a szobákban LED-fénysorok, azt kapcsoljuk fel, ha elmegy az áram. Vasárnap a reggeli 7-es misén koncelebrálok, ami az arab nyelv miatt talán egy kis túlzás. Kb. 20 hívő van jelen, köztük négyen Teréz anya nővérei közül.

Még két helyünk van Damaszkuszban. Az egyik a Memoriale, Szent Pál megtérésének hagyományos helye, az Óvárostól délkeletre. VI. Pál pápa azt akarta, hogy itt az ökumenikus találkozások kapjanak hangsúlyt. Ezek színhelyéül épült a modern vonalú templom, mellette a rendház. Van egy vendégház is, jelenleg 160 keresztény óvodással, itt három nővér dolgozik. Egyetlen ferences lakik itt, Antonio, ő is szír. Sétát teszünk a tetőn, Antonio ott említi: „Azokon a házakon túl már a felkelők vannak, néha jön onnan egy gránát.” Kávé a nővéreknél, beszélgetés az imádság fontosságáról. Az egyik nővér, Yola, Raimondo húga magyarázza: „Egész Szíriában háború van, minden faluban kiépült a front az emberek között.”  
        Ignacio Peña, Pasquale Castellana, Romualdo Fernandez. A három spanyol régész, történész kutató közül az utolsó, Romualdo ebben a rendházban élt, amíg 2015 őszén kórházba nem került. Röviddel érkezésem előtt hunyt el. Az ókori szíriai kereszténység három nagy kutatója, a 4. századi templomokról írt könyvük klasszikus a témában. Hagyatékukat Jeruzsálemben, a ferencesek biblikus intézetében gondozzák.

Antonio atyával a Szent Pál Megtérése kolostor tetőteraszán, Damaszkuszban.

Négy óra tájban jön értünk Basír, aki általában Simonnak sofőrködik. A Yarmouk menekülttáborban (110 ezres nem hivatalos tábor Damaszkusz szélén) kereskedett, betört oda az ISIS, mindenét elvesztette, Libanonba menekültek, ő taxizik. Néhol száguldunk az üres háromsávos utakon, aztán hirtelen bedugul minden: checkpoint. Az alig félórás úton öt is volt. Egy biciklis gyerek, 10 éves lehet, az autók között bravúrosan kerülgeti a biztos halált, és láthatóan még élvezi is. Kétgyerekes család kel át gyalog a háromsávos úton, megrakodva holmikkal – az élet és a szeretet eltökéltsége. Mutatnak néhány romhalmazt, ezek lakótelepi blokkházak voltak. Persze ami „új”, az sem néz ki valami épnek. Ma már elállt a szél, nincs felhő, füstös köd terjeng a város felett.
        Basír végül átér velünk a Szalhieh negyedbe: 1929 óta van itt egy szép nagy plébániatemplomunk, Szent Antal nevét viseli. Ez a külföldiek negyede, minisztériumok és bankok, rendezettebb környék. Egy egyiptomi, egy jordán és egy chilei testvér látja el a templomot. Éjszakára itt maradunk, reggel egy külön téli kápolnában misézünk. Délben azután átmegyünk a tér túloldalára, meglátogatjuk a Ferences Mária Misszionárius Nővéreket: öten vannak, főleg idősek. Náluk is volt belövés. Iskolában dolgoztak, de 1967-ben az állam minden egyházi iskolát államosított. Maradtak ott az iskola mellett, időnként segítenek, ha mód nyílik rá. A testvérekkel aznap este szóba került, hogy mi az ő lelkipásztori hozzáállásuk az elvándorláshoz. Legtöbbjük nem tartja ugyan jónak, de nem akarja a merev tiltással terhelni a hívek lelkiismeretét. „Mit válaszoljak, ha odajön a plébánia egyik legaktívabb férfi tagja, és áldást kér, mert másnap megy a családjával, mondván hogy a négy gyerekének itt nincs jövője? Ne adjak neki áldást?” Iszonyú erkölcsi dilemmák, amiket valahogy segíteni kell nekik hordozni. Egy biztos: „Mi senkit nem beszélünk rá elvándorlásra, és amíg egy latin katolikus hívő is van itt, mi maradunk.”
        Késő délután kimegyünk az Ananiás-házba. A szürkületben sikátorokon megyünk végig, közvilágítás nincs – mi lesz itt visszafelé? A színhely az ApCsel 9,10–11 szavait idézi: „Damaszkuszban volt egy Ananiás nevű tanítvány. Az Úr egy látomásban megszólította: … Kelj fel és siess az Egyenes utcába. Keresd meg Júdás házában a tarzuszi Sault. Nézd: imádkozik.” Megvan az utca, megvan a ház – szavai által a Tarzuszi is velünk van. A kegyhelyen eleven az élet, imádkozó közösségek jönnek össze mindennap. Jó volt, hogy egy kicsit mi is ott maradhattunk csöndben imádkozni. Aki itt keresztelkedett meg, mondhatta ezután: „új teremtmény vagyok Krisztusban”.

        Hazafelé már a sötét sikátorokon botorkálunk, mígnem Raimondónak hirtelen ötlete támad: ez itt a melkita (görögkatolikus) érsekség, nézzünk be. Egy egész városnegyed, ápolt, szép kis parkos részekkel. Az érsek egy régi, damaszkuszi stílusú, zsidó építésű palotában lakik. A belső udvaron narancsfák. Kérdezzük meg, hátha fogad valaki. A segédpüspök, Mons. Giuseppe Abssi fogad, a reverendájára teveszőr köpenyt vett a hidegben. Rövid társalgás, fotók készülnek. Raimondo láthatóan jóban van velük: egyházjogászként segít nekik peres ügyekben. [2019. február 26-án itt járt Budapesten Abssi, már mint pátriárka, előadást is tartott a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen.]

Az utolsó nap van, január 12. Reggel 5-től van áram. Fél 8 tájban fölmegyek a tetőteraszra, melegedni a napsütésben. Kelet felől, a város széléről négy-öt gránátot hallok: robbanás,  süvítés, robbanás. Mellettem pedig, lent az utcában gyerekzsivaj: mennek az iskolába. Ez a két hang, így egyszerre, maradandó élményként égett emlékezetembe. Egyetlen mozzanat, de valami nagyon fontos feltárul benne, és összefoglalja számomra Damaszkusz élményét: az élet dacol a pusztítással. Lehet, hogy háború van, de a gyereknek tanulnia kell.

Atef és Raimondo atyákkal az Ananiás Háza emlékhely kápolnájában, Damaszkuszban.

Szíria többi rendházából a testvérek átjöttek Bejrútba vagy Damaszkuszba a vizitációra. 
        Aleppóról úgy beszéltek nekem a testvérek, mint a szíriai kereszténység igazi központjáról. Kilenc felekezetnek van ott püspöke. Hagyományosan erős a ferences jelenlét, 1946 után komoly iskolát fejlesztettek fel, az egyetem létrehozása volt a cél. 1967 után kollégiumot működtettek, itt ma a szír Firas és a libanoni Eduardo ifjúsági pasztorációt folytat. Utóbbi adott nekem egy példányt egy friss fordításából: Szent Bonaventura „Itineráriumát” fordította latinról arabra. A másik helyszín egy nagy plébánia, itt több mint 1000 latin katolikus család volt, 2016 januárjában már csak 600. Ibrahim al-Sabbagh ferences plébános szavai kemények: „a külső bombák veszélye jobb, mint a jólét: segít a lényegesre koncentrálni. Ha ezt túléljük, nem lehetünk többé langyos, vasárnapi keresztények. Csak az evangéliumért érdemes kitartani.” Ibrahim és a másik két testvér, Samhar és Bassam is szír nemzetiségű. A háborús helyzetről elmondták, hogy Aleppót, a „gazdag, művelt várost” szétbombázták, az üzemeket leszerelték, több ma már Törökországban működik. A törökök nagyon irigyelték Aleppót Szíriától. Georges Abu-Khazen, a város latin püspöke szintén ferences, vele telefonon sikerült beszélni.
       Latakia tengerparti város, a harcoktól távol (bár 2011-ben itt is voltak összeütközések), az orosz támaszponthoz közel. Mint biztonságos hely, vonzza a menekülőket. A ferences plébánia 400 családból állt, de 2016 elejére a duplájára nőtt a hívek száma. A plébános Atef atya, a káplán Shadi, mindketten szírek. Teszik a dolgukat, és szinte rossz lelkiismeretet okoz nekik, hogy a többiekhez képest aránylag jó dolguk van.


Amikor ezeket a sorokat írom, Szíriában a harci cselekmények leginkább már csak az Idlib kormányzóság területén zajlanak. Éppen azon a vidéken, ahol Knajeh és Jakúbíeh faluban ferences plébános van: páter Hanna és páter Dhiya. A történelem úgy alakult, hogy errefelé latin katolikusok élnek. Hanna atyával Skype révén végeztem el a vizitációt, Dhiyával Harisszában találkoztam. Ahogy arról az újságok is beszámolnak, ezen a vidéken sokféle „felkelő” csoport gyűlt össze: 40-50 féle. A falvakban azonnal bevezették az iszlám jogrendjét, a harangozást betiltották, a külső jeleket el kellett távolítani. Dhiya atyát 2015 júliusában az egyik felkelői csoport elrabolta, de ő megszökött. December közepén már nem volt ilyen szerencséje. Egy autóút során egy másik csoport kezére került, ahonnan két nappal azelőtt szabadult, hogy találkoztunk. Nem térhet vissza plébániájára. Szerencsére egy testvér, a jordániai Louai jelentkezett helyette oda. A plébániáknak itt nem szabad üresen maradniuk, mert a muszlim felkelői csoportok bemennek és elfoglalják, ha nincs ott senki.

A háborús helyzetek lehetnek nagyon bonyolultak, de a szíriai ferencesek számára alapvetően mindig egyszerű a dolog: amíg vannak itt hívek, addig mi is itt vagyunk.

 

FOLYTATJUK!

ELŐZŐ RÉSZ


KÖVETKEZŐ RÉSZ


Ferences Média

Oszd meg a barátaiddal:
Ferencesek pecsét
Magyarok Nagyasszonya Ferences Rendtartomány
© 2024 Ferencesek - Pax et bonum
Ferencesek
Magyarok Nagyasszonya Ferences Rendtartomány
© 2024 Ferencesek - Pax et bonum