Az idén már több mint tíz éves Ferences Ösztöndíj Program (FÖP) 2023/2024-es tanévének projektbemutató napját május 22-én rendezték meg az esztergomi Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és Kollégiumban. A programban résztvevő ferences diákok idén is rengeteg izgalmas témával készültek: érintették többek között a fenntarthatóság vagy a növények különböző felhasználásának témakörét, az állatok érzelmi és szellemi intelligenciáját, ritka betegségek kezelésének lehetőségeit, de szó volt egyházi, zenei, pszichológiai és műszaki területekről is.
Végre eljött a nagy nap, amire mindenki várt: három ferences iskola harmincnégy diákja mutatta be közönség előtt azon projektjét, amin egy éve dolgozott az ösztöndíjprogram keretében. A 2023/2024-es tanév zárórendezvényén Bodó Márton, a rendtartomány közoktatási referense köszöntötte a diákokat, majd pedig Szánthó Gellért, az iskola igazgatója nyitotta meg a rendezvényt, sok sikert kívánva nekik. Ezután Dobszay Benedek OFM – kuratóriumi elnökként utoljára – szólt az izgatott diákokhoz, kiemelve, a tehetségük ajándék, amit felelősséggel kell továbbadni. Búcsúajándékként Salamin Léna és Czilli Márk adtak át saját készítésű, személyre szóló képzőművészeti alkotást a diákok nevében az atyának, akinek helyét a következő évtől Lukovits Milán OFM veszi át. Az eseményen részt vett továbbá az alapítótag és főtámogató Lakatos Benjamin képviseletében Lakatos Sándor, a Ferences Ösztöndíj Program alapítványának kuratóriumi tagja.
A diákokat három csoportra osztva hallgatták meg. Az első szekciót Bíró Hanna Bíborka és Müller Bernadett Magzati szívpitvar-fal fejlődési defektusai című prezentációja nyitotta. A szentendrei gimnáziumban tanuló lányok elmondták, többek között személyes tapasztalat inpirálta őket a témaválasztásban, ugyanis egyikük szenvedett a betegségben. Munkájuk során a kialakulás folyamatát, okait, a jelenség gyakoriságát, a gyógyíthatóságot és a következményeket vizsgálták.
Őket a szintén Szentendréről érkező Gyimesi Levente és Tomka Borbála Ágnes két népszerű kutyafajta, a border collie-k és a golden retriever-ek szellemi és érzelmi intelligenciájáról szóló kutatása követte. Eredményeiket a természettudományi diákpályázaton is el akarják indítani. Antal Kászon a Szent Angéla diákja részletekbe menően mesélt arról, hogyan kell és mire lehet használni az elektronikus pianinot. Előadásának keretében Cantate Domino semper című művét, a Szent II. János Pál pápának dedikált szentmiséjét mutatta be. Antal Veronika, Erdős Luca és Somogyi Róza Budapestről egy második éve tartó projekttel indultak, melyben az általuk összeállított Fioretti nevet viselő kottásfüzet összeállításával segítettek a ferences iskolák kórusainak. Kárász Hanga a konyhai hulladékról, zöldtakarmány termeléséről és komposztálásáról adott elő, melyet saját tapasztalatai alapján. A szent angélás diák ennek apropóján humoros történeteket is szőtt előadásába.
Halper Jan a Frankából Weboldal kombinatorikai feladatok számára címmel adott elő, mely projekttel elmondása szerint saját képességeit is tesztelni akarta, ugyanis hasonló pályára szeretne menni. Az első szekció utolsó előadói az esztergomi ferences gimnázium, a Franka online közéletbe helyezését tűzték ki célul: Illyés Péter, Szolár Bence és Van Bochove Ármin Bernát komplex kommunikációs megoldásokat találtak ki a Franka egyes online médiafelületeivel kapcsolatban.
A második szekciót Salamin Léna Szent Angélás diák nyitotta meg, aki az OKTV-n is bemutatott rajzairól tartott előadást vizuális kultúra témakörben. Ő külön kapott felkérést arra, hogy mutassa meg az év alatt végzett munkáit, ugyanis a döntőben 3. helyezést szerzett. Őt Kalász Ferenc követte, akit az inspirált, hogyan tudja Szent Ferenc legendáját közelebb vinni a gyerekekhez animációk által – Lego figurákkal. Horváth Csenge a szentendrei iskolából az iskolai szorongás felmérésével foglalkozott, összehasonlítva a magyar és német diákok eredményeit. Ledács Kiss Laura és Salát Rozália olyan munkafüzet összeállításán dolgoztak, ami ADHD-s gyerekek számára segíthet a tanulásban – terveik között szerepelt, az is, hogy munkájuk applikációval együtt legyen használható. Tódor Benedek Esztergomból adatbázist készített az esztergomi ferencességről. Barna Boldizsár és Horváth-Varga Márton szentendrei diákok Magyarország ferences örökségét gyűjtötték össze, melyet internetes körséta formájában mutattak be. Lőrincz Viola Eszter a Szent Angélából verseket, drámákat, novellákat írt. Hipotézise szerint a gyerekek nem szeretik az életrajzokat, ezért azokat párbeszédekbe foglalta, amit a tanárok személyére szabott. Kovács Bence és Kovács Nimród László a Temesvári Pelbárt Ferences Gimnáziumból az iskolatörténeti gyűjteményt katalogizálta, kutatómunkájuk során rengeteg érdekes, és szórakoztató elemet kiemelve.
A harmadik szekció első két előadója Esztergomban tanul. Madarász-Gép Vince a közelben lévő Prímás-sziget gyógynövényeit és azok gyógyászati felhasználhatóságát vizsgálta az elmúlt egy évben. Előadásának végén kóstoló gyanánt egy általa készített hagyományos gyógynövény sziruppal kínálta a résztvevőket. Szivák Péter intarziák készítésével foglalkozott, amiket művészi alapossággal alkotott meg – előadásának keretében lehetőség volt megtekinteni műveit. Kaszás Zsigmond Gáspár Budapestről egy 2 bites számítógépet épített meg integrált áramkörökből, melyet szintén testközelből vehettek szemügyre az érdeklődők. A projektidőszakban oktatóvideót is készített gyermekek számára azzal a szándékkal, hogy ebben a formában könnyebben megérthessék a számítógépek működésének Neumann-elvét. Kovács András István és Tuza Csaba a Frankából egy “greccioi” magyar betlehemet készítettek közösen, amit utazásuk keretében az olasz városba visznek majd. Előadásukban bemutatták Greccio történeti hátterét és a készítés folyamatát is. Lengyel Borbála és Lovas Hanna Laura Szentrendréről az állatok mozgásszervi megbetegedéseinél alkalmazható osteopathiával kapcsolatban kutattak, ami rendkívül különleges lógyógyászati programnak bizonyult. Kovács Gellért Esztergomból a komposzt és a komposzttea felhasználását vizsgálta, ami olyan jól sikerült, hogy a közönségszavazatok alapján legjobb előadóként külön oklevelet vehetett át. A harmadik szekció záróelőadását három szentendrei diák, Déri Ágoston, Gérecz Botond Szabolcs és kérdőíves kutatása zárta a motiváció témájában.
***
A diákok a végső megmérettetés előtt folyamatos mentori segítséget, szakmai útmutatást kaptak, emellett az áprilisi előmeghallgatás – avagy hivatalos főpróba – keretein belül tesztelhették is felkészültségüket. Ezen kívül részt vettek január 25–27. között egy olyan komplex felkészítő tréningen is, ahol prezentálástechnikai, önismereti és vállalkozói ismereteiket is fejleszthették, hogy magabiztosan és hatékonyan mutathassák be projektjeiket a program záróeseményén.
A 2013 óta működő Ferences Ösztöndíj Program elsődleges célja a különböző tanulmányi területeken tehetséges tanulók motiválása és támogatása, másodlagos célja pedig ezeknek a diákoknak a bevonása a hátrányokkal küzdő tanulótársaik felzárkóztatásába korrepetáláson keresztül. A program a három ferences fenntartású iskolában olyan támogató közegben folyik, amely az egész intézményben a tanulás és a tudás értékét sugallja.
További információkat az ösztöndíjprogramról ITT találnak.
Az ösztöndíjprogram adományozóinknak köszönhetően működik. Ha szimpatikus Önnek a kezdeményezésünk, örömmel fogadjuk magán vagy céges adományát, vagy az évente esedékes 1%-os felajánlását. További részleteket a program támogatási formáiról ITT talál.
Gellért Sára
Fotó: Moldoványi Barnabás
Ferences Média, 2024